Tuesday, July 28, 2009

Informationssamhället

Den här bilden, jag känner att jag inte förstår ett skit av den. Det är för FYI baksidan av mitt pommespaket från McDonken:



För det första: VARFÖR är det en kvinnosymbol a la toalettdörr bredvid kaloriförtecknignen?

För det andra: Vad fan betyder de andra symbolerna?
Det är 9 % små fyrkanter i pommesen? 34% måttband? 21% hastighetsmätare? 36% små prickar?
I DON'T GET IT!!!

För det tredje: kvinnosymbolen kommer igen längst ner, där det står 2000 kcal bredvid. Mysteriet fortsätter.

5 comments:

Marie said...

Jag tror den inte så spektakulära sanningen är att det visar näringsinnehållet på produkten, baserat på en kvinnas intag av 2000 kcal per dag. Dock måste jag hålla med om att jag inte kan utröna vad som är protein, kolhydrater, salt, whatever, utifrån symbolerna... Hur tänkte de där...? :S

Marie said...

Jag tror den inte så spektakulära sanningen är att det visar näringsinnehållet på produkten, baserat på en kvinnas intag av 2000 kcal per dag. Dock måste jag hålla med om att jag inte kan utröna vad som är protein, kolhydrater, salt, whatever, utifrån symbolerna... Hur tänkte de där...? :S

liza said...

Marie: jag får också en känsla av det, kvinnosymbolen i botten tyder på det, men informationen är verkligen väl kamouflerad! Och varför tillhandahålls bara information baserad på kvinnors RDI...?

Anna Nio said...

Men WTF? Mäns RDI då, det är skit samma för killar är inte så jävla intresserade, eller? Argh! Sinnessjukt otydliga symboler dessutom!

Sara said...

Ytterligare ett skäl till att undvika Donken!