Friday, July 10, 2009

Jo, Telia är fortfarande en dinosaurie

Nu har jag hållit på och harvat i några månader med att lära känna Telias nöjessida och då särskilt musiksektionen.
Alltså, I'm done with it. DONE, I tell you.
Telia, ni har inte fattat hur man säljer musik till folk.
Det ska vara smidigt och lustfyllt att handla på internet och det är det inte via Telia.
Jag kan inte ha Spotify med mitt nuvarande bredbandsabonnemang, så jag letar fortfarande efter smidiga ställen att köpa musik.
Köpte precis alla låtar av KROPP via länk på deras myspace och det var helt smärtfritt. Om jag kan ska jag lätt köpa musik av en källa så "nära" bandet som möjligt i framtiden.
Vad är min beef med Telia?

1. Sidans utseende och uppbyggnad är jobbig.
Kombinationen av ljusljusljusgrå och vit bakgrund. Man ser fan inte var rutorna man ska söka i är, för bakgrunderna skiljer sig så lite åt.
Funktionen för att bläddra till näst sida av sökresultat ligger enbart i toppen. Så först måste man scrolla ner, sedan upp igen för att byta sida.

2. Sidan "lyder" inte.
Jag klickar i sök på artist, skriver artistens namn. Sidan ger mig alla träffar som innehåller ett av orden i namnet. Jag försöker igen. Och igen. Och igen. Men nejdå, varje gång måste jag plöja mig igenom en skog av irrelevanta träffar för att hitta det jag vill. Jag vet inte om det här är ett så kallat mac-relaterat problem. Jag bryr mig inte riktigt, det är ändå dåligt.

3. Det finns sjukt lite musik på Telia.
Man förbiser i princip helt den publik som inte vill köpa schlagers, känns det som. Det finns väldigt lite på MP3. Jag blir ständigt förvånad över att stora band bara finns som WMA. Musikutbudet för mig på sidan blir därmed otroligt litet. Dessutom så är uppdelningen rörig. Om jag söker på en artist så får jag upp albumen och så står det inte MP3 bredvid dem. För skojs skull klickar jag ändå. Där ligger alla låtarna i MP3! What the fuck?

Jag vet inte om det här beror på bristande resurser från Telias sida för att jobba med sidan och funktionerna and I don't really care. När jag beklagat mig för bekanta som också provat sidan har de fnyst och helt dömt ut den och undrat hur jag orkar hålla på.
Nä, det blir nog inte mer Telia på musikköparfronten för min del. Det tar helt enkelt alldeles för mycket tid och energi för alldeles för lite utdelning.

No comments: