Sunday, August 16, 2009

Patriarkatet Rides Again

Jag har sedan ett par dagar intresserat följt debatten i kommentarsfältet hos Helena Bergman, under inlägget hon skrev om bl a kammaråklagare Rolf Hillegrens kommentarer angående våldtäkter inom ett förhållande, i originalsammanhanget som kommentarer till två uppriva beslut i HD.

Så här citerades han i SvD:

"När man säger våldtäkt tänker man mest på riktiga ruggiga våldtäkter. Men tar man en man och en kvinna som känner varandra och kvinnan säger att hon inte har lust i dag, men mannen kör ändå. Visst är det oschysst, men kanske inte värt två års fängelse. Det liknar mer en ordningsförseelse."

En ORDNINGSFÖRSEELSE? Ursäkta mig, men är karln helt dum i hela jävla huvudet?
Så det där ögonblicket, när du inser att din partner skiter så fullständigt i dig och ditt nej att de bara "kör på" så att säga, det ska förminskas till det? En "ordningsförseelse"? Så lätt verkade inte den kvinnliga polis som tog emot min anmälan som sexuellt ofredande och hot, och det är jag jävligt glad över såhär i efterhand, för den händelsen utlöste en hel jävla flod av ångest, men det som gjorde att jag ändå bearbetade den ganska fort och tog mig igenom en kortare, om än lite häftigare period av ångest, till skilland från tidigare tillfällen när det rört sig om flera år av tillbakatryckt ångest, var att jag pratade med folk om det och vågade ringa och anmäla det samma dag.

Idag försöker karln ursäkta sitt tidigare uttalande:

"Vad jag menade var ju det fallet där mannen i ett pågående förhållande inte accepterar kvinnans nej samtidigt som hon inte gör minsta motstånd. Där har man ju från visst håll velat att det beteendet ska inrymmas i våldtäktsbegreppet.
Man brukar ju säga att ett nej är ett är nej och det kan jag ju i och för sig hålla med om. Det är naturligtvis ett allvarligt brott mot en gentlemannaregel att inte acceptera det. Men det är inte värt två års fängelse."


Och nu känner jag bara att nej vet du vad, nu är det jag som skickar ett paket med hundskit till dig, Rolf Hillgren. Jag vet att det strider mot alla gentlemannaregler, men du förtjänar det fanimej.
Sluta förminska folk som varit med om övergrepp!
Jag trodde vi hade diskuterat färdigt det här med vad ett "nej" innebär och vad allt som händer efter det därmed bör klassas som.
En kvinna kan mycket väl befinna sig i ett förhållande där hon är rädd för sin man och inte pallar göra mer motstånd än att säga nej och det ska räknas.

No comments: