Tuesday, December 08, 2009

Ja, ja tror att du är korkad för att du visar dagens outfit *

Så, jag läste en krönika i oktobernumret av KING.
Minns inte journalistens namn, men han efterlyste i alla fall bloggar skrivna av killar med kvalité.
Hans resonemnag i korthet: Var tredje tjej har en blogg och det är ofta menlösa skapelser av typen en dagens outfit, helgens fylla, nya skorna och kolla vilket fint läppstift! Själv hade han en blogg ett tag, men då han aldrig fick mer än 5000 läsare om dagen lade han ner, för det kändes som att spela för tomma läktare. Kanske var det så alla killar tänkte?

Eh, jag vet inte var jag ska börja?
För det första, femtusen läsare om dagen, det är rätt mycket! Jag har inte fem tusen läsare om dagen och då skriver jag ändå om mer än mina nya skor.
Spela för tomma läktare, vad är du för slags bortskämd skribent?
Och alltså det där jävla kvalitetstugget och aspekten på mäns och kvinnors skrivande, kan ni lägga av?
Så fort en tjej skriver och slänger in en bild på sina kläder här och där, då är det en tramisg modeblogg, men när Viktor Barth Kron gör det är det åh-så-häftigt.
Jag har läst jävligt mycket kassa bloggar av män. Bara för att de inte skriver om läppstift betyder det inte att det inte skriver ytligt och korkat. Idiotiska politkbloggar utan koll, antifeminist-bloggar, jag vet inte vad. Jag skulle hellre se att de här männe fotade dagens outfit och visade sina nya läppstift.

Man kan ju ha en blogg utan att känna att man behöver massvis med läsare för att rättfärdiga den, man kan ju göra det för sin egen skull, för att man gillar att skriva.
En del skriver bara dagbok på internet och det är inte alltid den intresserar fler än de närsta 20 som vet om ens existens och det är väl helt okej.
Alla drömmer inte heller om en monsterblogg med hundratusen obstinata läsare.
Jag, till exempel. Jag gör faktiskt inte det.

PS. Att jag dessuotm ibland inte kan stava blir som ett extra bonuskörsbär när det hamnar i rubriken! Varsågoda!

2 comments:

Anna Nio said...

Eller jag, jag gör inte heller det. En ointressant blogg är en ointressant blogg oavsett om den är skriven av en man eller en kvinna. Jag håller dock med om att modebloggar sucks ass och är sjukt trista, men till syvende och sist är en dålig blogg kännetecknad av en dålig skribent, oavsett ämne. Eller kön.

Och 5000 läsare om dagen är ju sinnessjuka siffror, slår vad om att han skrev det för att visa hur jääättepoppis han var men att han anser sig själv som äckligt förmer och inte skriver för färre än 10.000 besökare om dagen (jämförbart med att inte gå upp ur sängen för mindre än $10.000 om dagen). Vilken jävla tönt.

Sofia said...

Mitt i prick! När ska människor inse att de flesta bloggar är medielandskapets motsvarighet till korpfotboll och inget man gör för att bli Zlatan/Blondinbella?

Jag får mina blogg kommentarer muntligen men är glad ändå.