Friday, April 30, 2010

Bättre självkänsla nu; slipp bli våldtagen!

Allright, kommer ni ihåg den här vidriga lilla krönikan? Den skrevs när den där våldtäkten med Stureplansprofilerna var på tapeten.
Och nu fungerar inte länken till den längre! Sedan den blev uppgrävd för några dagar sedan har uppenbarligen någon på Expressen fått order att plocka ner den. Monica sägs inte längre "stå" för den. Och tacka fan för det!
Nu är det så att jag anser att det finns en alldeles särskild plats i helvetet för tjejer som smutskastar andra tjejer på det här sättet.

”Trots detta så måste vi tjejer inse att vi inte kan lägga våra egna val i någon annans händer. Vi måste ta bättre hand om oss själva. Vi måste fatta att alla små val vi gör ger ringar på vattnet. De ringarna blir vår aura – och vår aura visar vad vi vill.”
Den här är vidrig i äkta Oprah-stil: du får tillbaka vad du sänder ut. Jag hatar hela den grejen, att allt du får tillbaka är sådant du själv skickar ut. Det är ett sådant jävla förringande av våld, fattigdom och misär. Det är väl bra att försöka få folk att tänka positivt. Och jag tror att det är möjligt att utsätta sig själv för hemska saker för att man mår dåligt och intalar sig att man inte förtjänar bättre. Men vem fan mår bättre av att få skrivet på näsan att JA, SÅ ÄR DET! DU förtjänar inte bättre än så här, för det skickar DU ut. Varsågod!
Och det är tydligen möjligt för auran att sända ut signalen "våldta mig medan din kompis håller fast mig".
Om du inte har en självuppfattning som sänder ut att du har ett högt egenvärde kommer till och med fulla killar på Stureplan att respektera dig. Till och med, åh Monika, I shiver to think att jag en dag kan uppnå denna storhet, där fulla killar inte ger mig dumma anmärkningar på mitt utseende eller tar på mig när jag inte vill det; vilket de gör nu, trots att jag står här och utstrålar ett hat mot mänskligheten som borde vara så radioaktivt att till och med den ihärdigaste av män borde fatta vinken.
Jojomen, för det är bara tjejer som sänder ut att de "inte kan säga nej" som blir våldtagna, själv har hon aldrig ansett sig bli våltagen. OK Monica, så om det bara är tjejer som utstrålar att de inte kan säga nej som blir våldtagna, varför blir då tjejer som säger nej, nej, Nej, NEJ, NEJ!! hela tiden våldtagna?
Om vi ska ta en jävligt trött liknelse borde det ju då rimligen vara så att män som får spö på stan utstrålar att de vill ha det? Och bli rånade? Det kan väl inte vara så att den här jävla ramset bara funkar på tjejsidan av ekvationen?

Den här kvinnan frilansar för tillfället åt tidningen SOLO med sminkrelaterade artiklar. Väntar ivrigt på att hon ska ge sig in och skriva relationstips också!!!

PS.
Eftersom krönikan blivit nerplockad är den här texten plötsligt helt utan sammanhang. Jag ger er därför Best Of Monica, en liten citatsamling ur krönikan för att bättre illustrera texten:

”Stureplansprofilen är inblandad i, samt i liknande fall, är att tjejerna som påstår sig ha fallit offer för ”våldtäktssvinen” i själva verket har känslomässiga band till killarna. Det ligger förmodligen en hel del psykologi – sårade känslor – i dessa historier.
Tjejerna har med största sannolikhet följt med killarna hem frivilligt, knappast omedvetna om att någon form av sexuellt umgänge kommer bli aktuellt. Förmodligen har samma skeende hänt tidigare. Att säga tvärnej till en person som man hyser starka känslor för – finns det över huvud taget något svårare?”
”Jag tror knappast att den häktade tjugoettåringen skulle ha våldtagit mig. Om det var han och jag som hamnat på en blöt efterfest tillsammans skulle den där natten som snart ska upp i hovrätten aldrig ha slutat så illa. Detta oavsett om jag varit berusad eller inte, oavsett hur jag hade valt att klä mig. För någonstans handlar det om att vara tydlig gentemot sin omgivning med vad man vill.”
”Men en sak vet jag: Målar man upp sig själv som tjejen som inte kan säga nej blir man också behandlad därefter.”
”Vi måste bestämma oss för att vi har ett högt egenvärde – något som kanske till och med en Stureplanskille full med förnedrande jargong hade valt att respektera.”

1 comment:

Mikaela said...

Förihelvete.

Eller som jag ibland också säger; Columbine makes so much sense on a day like today.