Friday, April 09, 2010

Det finns en grej jag gillar mer än att alltid ha rätt och det är att ibland ha fel.

Det är så skönt när folk jag 95 % av tiden tycker verkar osympatiska skriver något riktigt bra.
Som det här. Way to go!

Det är sannerligen intressant att folk ALDRIG släpper det här med hur fasansfullt det är att ha mindre smickrande bilder av sig själv på internet.
I min väna ungdom tror jag säkert det togs en eller annan mindre påklädd bild i något sammahnag där jag hade alldeles för roligt. Det var innan digitalkameran haft sin spridning ner till pöbeln och således behövde man framkalla och lyckas scanna bilder på att få ut dem på www. Alltså har jag inte behövt tampas med bilder på mig själv i för lite kläder. De kanske kommer att grävas fram och scannas in nu, bara för att jag nämnde det? Nåja, I'll live. I allafall:
Så fort några av de små tonårsbloggarna lägger upp för näcka bilder på sig själv på internet så börjar folk yla om att de aldrig kommer att få jobb, att chefer kommer att googla dem och hitta nakenbilder och inte anställa dem. OK, det kommer inom väldigt kort tid att göra väldigt många oanställbara, det är inte rimligt att det kommer att hända. Dessutom växer ju en ny generation av arbetsledare upp nu, som haft internet sedan barnsben och tar över efter dinosaurierna som fortfarande tycker att facebook är exotiskt. De har med största sannolikhet med kapacitet att sålla på ett vettigt sätt i all information man kan gräva upp om folk.
Det är dock ingen som ojar sig över att killar som visar spänniga nakenbilder inte skulle få jobb. Det kanske de inte får, but we don't hear about it. Vi hör om killar som inte får jobba på dagis för att de äger en mössa av ett visst märke eller för att de inte får ha lila hår när de ska montera skyltar.
Män är subjekt och kvinnor är objekt, like fucking always.
Därför blir det, som Lisa skriver, väldigt intressant att ingen satt ner foten mot det samlade intrycket av Anders S Nilsson.
För let me tell you, jag skulle fanimej dra mig för att anställa en man med så mycket offentligt visat kvinnoförakt på sin CV.
Men det verkar ju som sagt som om många jobb inom media och komik inte är tillgängliga med mindre än ett kukavtryck på anställningskontraktet. Det är intressant hur den redan pågående kvoteringen där män väljer män för att de helt enkelt vill det och ser mellan fingrarna på sexism, men poängterar att man ABSOLUT INTE kan anställa en kvinna om hon är det minsta mindre kvalificerad för en position än sagda sexist. Hellre lite trakasserier för omgivningen att hantera än att RISKERA något. Sluta böla om att kvotering är hemskt. Det pågår redan! Det är inte bättre nu och det kommer inte att bli värre med lite kontrakvotering åt andra hållet.

1 comment:

Anonymous said...

Underbart att läsa din blogg, är rätt ny på det. Jag älskar din kompromisslöshet, det gör mig mer pepp att fortsätta kämpa med mina sunda åsikter som världen tycker är tokiga.
/Frida