Tuesday, November 01, 2011

Lille Kafka, han kommer inte att ha så roligt han

När jag var yngre brukade jag känna att jag inte skulle duga som mamma och därför inte borde ha några barn.
Jag associerade det med en massa saker: min personlighet, mina intressen, mina låga perioder. Det enda som borde ha varit relevant var väl mitt ointresse för barn, men never mind.
Sedan började jag känna att jag kanske inte skulle bli en katastrofmorsa trots allt, det skulle nog kunna gå bra om det blev nödvändigt.
Nu däremot, har jag omvärderat igen.
Det GÅR inte att vara en bra mamma när den gängse attityden blad folk är att mammor, de ska jävlar i de korsfästas offentligt och jaktsäsongen är året om.
Om man inte ammar, då ska man korsförhöras om detta i tid och otid. Ammar man, då ska man sköta det ENBART bakom stängda dörrar där ingen annan behöver störas.
Låter man bli att ge sitt barn ett totalt överflöd socker, då ska man får höra hur jävla dålig mamma man är som BERÖVAR barn detta. Klär man dem inte könssereotypt ska man får höra vilken dålig mamma man är som BERÖVAR dem att få välja det själv.
Beställer man ett glas vin när man ammar riskerar man bannor från restaurangpersonalen.
Råkar man göra sin egen barnmat ska man få höra att man stressar andra mammor genom att vara så duktig och att man minsann inte vet bäst vad barn behöver, burkarna är JÄTTENOGA avvägda med vitaminer!
Ja, för alla kidsen dog ju till höger och vänster av vitaminbrist innan just burkmaten?
Det går inte att inte vara en dålig mamma eller en dålig mammaförebild.
Är man en mamma som bloggar, då ska man få all möjlig skit som bloggande pappor inte får, även om man inte är en bloggare som titulerar sig Mammabloggare.
ALLT man gör är fel.
Lille Kafka, han kommer inte att ha så roligt när han väl blir påtänkt, för han kommer att ha en konstant asförbannad morsa.
Och JA, jag tänker ha henom fastspänd i sele i barnvagnen, sedan tänker jag ha henom i sele i koppel så jag vet var jag har henom, så gjorde min morsa och det blev inget fel på mig (!).
Inte ska hen få nåt godis eller läsk heller för tro fan om jag ska laga hål i tänderna på en jävla femåring hos tandläkaren. Hen kan äta frukt. Det gjorde jag. Inga hål förrän jag var 13, minsann!!
Det här med Barbie och Stardoll kan i glömma med en gång. Jag tänker inte träna mitt bar till att bli en duktig liten anorektisk konsument som spenderar stardollars hela eftermiddagarna medan de väntar på att Ken ska komma hem från jobbet.

Så, nu har ni lite att vara arga över, vad väntar ni på, shoot!

10 comments:

Isabella Swan said...

Mitt intryck är att just som mamma är det totalt frikkin omöjligt att göra rätt (det verkar vara lite lättare att göra rätt som pappa). Sällan har uttrycket "hur man än vänder sig, har man ändan bak" känts så sant. Dock blir ju de flesta rätt välfungerande, harmoniska vuxna sin o-optimala uppfostran till trots.

Dvärghundspossen said...

Jag trodde det var om man GAV ungen socker som man fick skäll? Socker är ju så no-no nu för tiden, man kan knappt kasta ett getöga på en tidning utan att se en rubrik om att kolhydrater öht är livsfarligt och gör en tjock.
Men det är väl fel både med och utan socker helt enkelt.

Mikaela said...

Nej NEJ inte koppel på barnen! Det går finfint att hantera barn utan detta obehagliga påfund. Allt ligger i kommunikation och att lära sig att vara på barnets egna nivå.

Får ångestminnen av white trash/"pikey"morsorna som hade typ fem ungar i koppel knutna till vagnen. Brrr.

Skaffa inte mer barn än du kan hantera, och håll dem i handen. Mänsklig kontakt och intimitet framför ett friggin koppel ALLA gånger!

(Sorry för rant men det är en känslig fråga för mig.)

kattis said...

det ska böjas i tid, det som krokigt ska bli!

Like A Bad Girl Should said...

Mikaela: kul att du just prooved my point! :)

Like A Bad Girl Should said...

Kattis: indeed, det är bara att kickstarta allt som kan vara till gagn för ett ångestdrivet konstnärskap redan i vaggan! ;)

Like A Bad Girl Should said...

Dvp:
Det må vara så att alla tidningar tycker kolhydrater är den stora boven, men föräldrar som vill undvika det verkar ju utmålas som helt rabiata. Jag fattar inte riktigt varför. Just rent socker är det väl bra om man kan få barn att vänta med att vräka i sig så länge som möjligt.

Like A Bad Girl Should said...

Mikaela:

Vidare: jag känner inte att det är okej att kalla folk pikey. Jag tycker det visar på ett offantligt klassförakt.
Oavsett om de har koppel på barnen eller inte.

Gupsy Motherfucker said...

Att vara på barnets nivå innebär ju att man måste vara dum i huvudet. Ungar är ju skitkorkade. Som fulla dvärgar är dom. Fulla psykopatdvärgar. Transcendera dvärgen, säger jag.

Mikaela said...

@Liza Alltså, jag använder inte pikey som = irländska omkringflyttande arbetslösa grupper, utan pikey = white trash. Därför skrev jag just med snedstreck och "" för att förtydliga. White trash är ju ett långt vidare använt begrepp än dess egentliga mening, och pikey likaså.

Precis som att man säger "chavs", det är inte värre än att kalla folk för "kickers" till exempel. "Pikey" är mer ett skämtsamt skällsord på folk som beter sig på ett specifikt sätt, om de har jobb eller ej samt vad de tjänar är irrelevant.

Vet inte vad du menade med proved your point dock? Du tyckte det var bra med koppel på barn, jag tycker det är hemskt och fruktansvärt onödigt. Eller ja, du syftar väl på att mammor får ta skit och aldrig gör rätt? Jo visst, men sen så finns det ju faktiskt otroligt mycket folk som skulle behöva gå en kurs/jobba på dagis ett tag innan de skaffar barn (alltså syftar inte på DIG nu utan bat shit crazy folks som vägrar acceptera att barn är barn).

@Gupsy Motherfucker Du har inte umgåtts särskilt mycket med barn va? Att vara på deras nivå innebär såklart att man istället för att stå och gasta åt dem flera meter bort i matbutiken eller whatever, så sätter man sig på huk vid barnet och PRATAR med det. Istället för att bara säga "nej", förklarar man varför, och har en dialog med barnet. På så vis känner sig barnet inte kränkt och förbisett.

Barn är inte ett dugg skitkorkade, men vuxna som behandlar dem som det kommer få det jävligt jobbigt. Barn är förmögna till bra mycket mer än vad man ofta låter dem.